Mijn trouwe fans :

dinsdag 10 juli 2012

Mijn geheim recept voor overheerlijke Belgische chocolademousse

Normaliter geef ik mijn keukengeheimen niet prijs...


bij deze zal ik een uitzondering maken omdat ik iedereen gelukkig wil maken bij het proeven van deze twee overheerlijke chocolade mousses.




Ik had zitten Google naar verschillende recepten. 
Er zijn wel 101 verschillende recepten...
met of zonder : boter, room, gelatine, ....
totaal verschillende verhoudingen : choccolade, room, suiker, eigeel, eiwit,...




En ik die dacht dat je dessert zo goed moest afwegen???
Da's dan mooi meegenomen want ik heb hier geen precisieweegschaal ;o)


Laten we gewoon op ons gevoel afgaan....

We starten met  "Witte chocolademousse"


Ik hou niet van gelatine dus nam ik :
- één drinkbeker witte chocolade callets speciaal meegebracht uit België
- 2 eiwitten
- +/- 150 ml room
- 3 eetlepels melk
- 2 eetlepels suiker 




- Voeg 3 eetlepels melk toe aan de callets en plaats die in de microgolf - halve kracht 2 minuten.
doe dat NIET met echte chocolade (melk of fondant) want die gaat verbranden in de oven!


- klop terwijl de room op. Niet te dik... de dikte van yoghurt.


- meng 2 eetlepels van de opgeklopte room stevig met de gesmolten chocolade en zet de massa 5 à 10 minuten in de ijskast.


- klop terwijl het eiwit op met de suiker. Deze laatste versnelt het proces.
Gezien ik hier niet over een mixer beschik moest het met de hand. 
Gelukkig heb ik nog bij de nonnenkes geleerd dat je dat best doet in een diep bord met een vork.








Doe dat volgens de regels van de kunst nl.


je moet de kom kunnen omdraaien boven je hoofd.


Nee hoor daar maak ik geen foto van ;o)


- Spatel het opgeklopt eiwit zeer voorzichtig onder de massa.


- laat alles 1 nacht rusten in de ijskast.










Het resultaat was super lekker...


ook mijn Japanse en Nederlandse proefkonijnen vonden het "HEERLIJK"





Nu over naar de chocolademousse van "echte" chocolade - pure fondant.


Terug op het gevoel ... 
We nemen :
- 2 drinkbekers callets van pure chocolade
- 2 eigelen 
- 4 eiwitten
- 4 eetlepels melk
- 4 eetlepels suiker
- +/- 150 ml room


- smelt de chocolade met de melk "au bain marie" 


- klop het eigeel met wat suiker tot een licht kleurige massa en voeg deze toe aan de chocolade massa.


- klop de room tot yoghurt dikte en meng deze stevig met de chocolade massa.


- plaats de chocolade massa 5 à 10 minuten in de ijskast.


- klop terwijl je eiwit stevig op.


- Spatel het opgeklopt eiwit voorzichtig onder de massa.


- Verdeel het geheel in de gewenste porties. Doe dat wel voorzichtig ander verlies de mousse zijn luchtigheid.


- Plaats de mousse een nachtje in de oven.



Morgen laten we onze kritisch publiek beslissen ...


wie goed gevolgd heeft....
weet wat mijn grootste geheim is..


een tip ...




nee... niet "keep it simple"

Zoals deze heer het schreef :


“If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

naast "don't work harder.. work smarter"

mijn advies aan mijn iedereen.









Het geheim is...

een glas champagne!

niet om in de mousse te gieten maar ..
om je smaakpapillen te versterken!


Santé! 








Nu is het aan jullie! 

en als het niet lukt dan...
drink je gewoon de fles champagne leeg dan zal je ook gelukkig zijn!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten